ÚVODNÉ SLOVO
ALLANA MANNINGA
POISŤOVNÍCTVO
JE KYSLÍKOM A PĽÚCAMI EKONOMIKY
Profesor Robin Pearson vo svojej knihe „Poistenie
priemyselnej revolúcie" uviedol, že bez inovatívneho a dôveryhodného
poisťovníctva by nikdy nedošlo k takej explózii hospodárstva vo Veľkej
Británii. S rozvojom nových technológií, napríklad spriadacieho stroja Jenny v
textilnom priemysle, prichádzali poisťovne, ktoré chránili vlastníkov a
podnikateľov, ktorí investovali finančné prostriedky do nových technológií. To
malo za následok obrovskú spoločenskú zmenu – výroba sa postupne pretransformovala z malých
chatrčí do veľkých tovární, kde dochádzalo k výraznej akumulácii rizík z dôvodu
vysokého požiarneho zaťaženia a samotného výrobného procesu.
Ak sa vžijeme do situácie vtedajších podnikateľov, na
nákup aktív si možno požičiavali peniaze a dávali do zálohy svoje domovy, a ak
by takto nadobudnutý majetok zničil požiar, búrka alebo zemetrasenie, ostali by
im iba dlhy a žiaden majetok.
PREČO JE
POISTENIE JEDNA Z NAJDÔLEŽITEJŠÍCH ZMLÚV?
Ľudia si pri kúpe poistenia neuvedomujú jednu vec, ktorej
naozaj verím, že poistenie je najdôležitejšia zmluva, akú kedy uzavriete.
Dôvodom prečo je tomu tak, a rovnako to platí aj v prípade mojej rodiny, je, že
naša firma je jediným zdrojom príjmu pre tri generácie.
Určitý príjem poskytuje aj ďalším 65 rodinám, ktorých
členovia sa stali mojimi priateľmi vďaka tomu, že so mnou spolupracovali
pri budovaní firmy. Je to moja hlavná investícia. Ako mnohí ďalší podnikatelia,
aj vy si v súčasnosti odriekate, s cieľom vybudovať niečo pre budúcnosť. Často
to má podobu dôchodkového pripoistenia. Ľudia budujú svoje firmy, aby ich mohli
predať, alebo aby im neskôr generovali príjem, vďaka čomu budú môcť v neskoršom
veku pohodlne žiť.
No a v neposlednom rade, často pri hypotéke zakladajú
svoj domov, pretože banky nedávajú úvery na podnikanie. Skôr majú tendenciu
vyžadovať založenie nehnuteľnosti a pri akomkoľvek úvere vyžadujú vysoké
zabezpečenie. To sú finančné aspekty, ale je tu ešte jeden, rovnako dôležitý,
aspekt.
POISTENIE
CHRÁNI NIE LEN MAJETOK, ALE AJ SPOLOČENSKÉ POSTAVENIE
Podnikanie je pre ľudí často dôvodom, prečo ráno vstávajú
z postele – dáva im zmysel života a tiež miesto alebo postavenie v spoločnosti.
Vo svojom okolí sú považovaní za dôležitých ľudí. Ak by došlo k náhlemu zničeniu ich firmy, nie z ich vlastnej viny,
napríklad následkom požiaru alebo iného poistiteľného nebezpečenstva, stratili
by svoje postavenie a stanú sa z nich nezamestnaní, alebo v horšom prípade
nezamestnaní s obrovským dlhom. Môj výskum ukazuje, že bez dostatočného
poistenia takáto situácia môže viesť ku kolapsu firmy, ale aj ku kolapsu
manželstva a v najhoršom prípade až k samovražde.
Poistenie je na jednej strane veľmi dôležitá zmluva,
ktorá tvorí základ stratégie riadenia rizík majiteľa malého podniku a poskytuje
ochranu. Na druhej strane je to však jeden z najzložitejších produktov na
svete.
CELÝ SVOJ
ŽIVOT SA ZAOBERÁM POISTENÍM, NO NEMÔŽEM POVEDAŤ, ŽE O ŇOM VŠETKO VIEM
Na trhu sú k dispozícii desiatky a desiatky rôznych typov
poistenia - od tradičného poistenia rizík, napr. požiaru, cez zložitejšie, ako
napr. prerušenie prevádzky, poistenie zodpovednosti riaditeľov a vedúcich
pracovníkov a poistenie hmotnej zodpovednosti, až po tie najnovšie, ako
napríklad poistenie kybernetických rizík. Tieto poistky mávajú rôzne poistné
podmienky a spúšťacie mechanizmy a aj napriek tomu, že sa celý svoj život
zaoberám skúmaním a štúdiom poistenia, nemôžem povedať, že „všetko viem."
Aká je potom pravdepodobnosť, že tomu bude rozumieť
majiteľ malého alebo stredného podniku? Potrebuje odborné poradenstvo a všetko,
čo hovorí svojmu právnikovi a účtovníkovi by mali hovoriť aj svojmu poistnému
poradcovi. Poistný poradcov často nazývame poisťovacími maklérmi. Poradca môže
odporučiť správny produkt na základe rizika, ktorému je podnik vystavený a
rizikovému apetítu, t.j. do akej miery mieni majiteľ firmy riziko prevziať na
seba.
Po väčšinu mojej kariéry sa zaoberám riešením poistných
udalostí. Často počúvam, že ľudia, ktorí predávajú poistenie a firemní
účtovníci, ktorí často kontrolujú výdavky na poistenie, si neuvedomujú
dôležitosť produktu a sústredia sa iba na cenu.
ZA 44 ROKOV
ČO LIKVIDUJEM POISTNÉ UDALOSTÍ, ZA CELÚ MOJU KARIÉRU SOM MAL LEN 4 PRÍPADY, ŽE
BY ZA MNOU NIEKTO PRIŠIEL PO POISTNEJ UDALOSTI A HOVORIL O TOM, AKO UŠETRIL
NA POISTNOM
Keď dôjde k poistnej udalosti, zákazníka zaujíma jedine
to, či má čo možno najširšie poistné krytie u finančne silnej poisťovne, ktorá
spoľahlivo vybavuje plnenie v prípade poistnej udalosti. Podľa mojich
skúseností, často platí iba jeden, nanajvýš dva z uvedených bodov. To je
typický príklad toho, že dostanete len to, za čo ste si zaplatili. Ak budete
platiť nízke poistné, často dostanete iba obmedzené krytie a nekvalitné plnenie
v prípade poistnej udalosti. Ak chcete bezproblémové plnenie a široké
poistné krytie, budete platiť o niečo vyššie poistné.
ÚSPORA
14.000 DOLÁROV STÁLA FIRMU 1,5 MILIÓNA DOLÁROV
Prvýkrát som si to uvedomil, keď som vybavoval poistnú
udalosť vo firme zaoberajúcou sa predajom kobercov, ktorú vybudovali jej
majitelia v priebehu troch generácií. Otec a dedo sa ešte stále aktívne
zapájali do chodu firmy, ale vedenie spoločnosti bolo zverené vnukovi pôvodného
zakladateľa. Zvolil si poistku bez toho, aby si uvedomoval dôsledky kúpy
poistenia čisto na základe ceny a uprednostnil úsporu 14.000 dolárov. Celý
areál firmy následne zničil požiar a daná úspora 14.000 dolárov nakoniec stála
firmu 1,5 milióna dolárov, pretože pôvodnú poistku, ktorá by ich
dostatočne ochránila, zrušili alebo oklieštili. Nikdy nezabudnem na výraz tváre
toho mladého muža, ktorý sedel v miestnosti spolu s otcom a dedom, keď sa o tom
dozvedel.
V inom prípade som nedávno sedel v advokátskej kancelárii
s finančnou riaditeľkou spoločnosti, ktorej hrozila exekúcia. Pýtal som sa jej,
či keby som mal teraz možnosť riadne nastaviť poistenie, či by bola ochotná
platiť 10-násobné poistné v porovnaní s tým, čo platila pôvodne. Povedala:
"Allan, by si videl, ako bleskovo by som vytiahla šekovú knižku."
NAJVÄČŠIA
KARIÉRNA VÝZVA: POISTNÁ UDALOSŤ VO VÝŠKE 1 MILIARDY USD
Kariéra v oblasti poisťovníctva je jednou z
najzaujímavejších a najvďačnejších povolaní v každom slova zmysle. Bez ohľadu
na to, aké máte záujmy – či je to publicistika, lety do vesmíru, lietadlá,
domáce zvieratá, motorové vozidlá, nákladné autá alebo čokoľvek iné, v
poisťovníctve je miesto pre odborníkov z každej oblasti. Dôvodom je to, že
poistenie je všeobjímajúce. Existuje poistenie pre všetky typy aktív
a narastá aj poistenie zodpovednosti, života a zdravia. Dostalo sa mi
privilégia riešiť poistné udalosti po celom svete, čo považujem za
najzaujímavejšiu časť.
Možnou najväčšou výzvou bolo zavretie medenej bane v
Papui-Novej Guinei, kde sa straty na majetku a straty z prerušenia prevádzky
odhadovali na miliardu amerických dolárov. Hlavným predmetom skúmania tejto
poistnej udalosti bolo, či išlo o vzburu alebo povstanie, alebo či to boli
občianske nepokoje. Pri skúmaní
skutkových okolností na mňa niekoľkokrát strieľali a to z oboch táborov. Na
moje šťastie to neboli veľmi presné strely!
POISTNÉ PODVODY
Problémy, s ktorými sa borí poisťovníctvo, sú poistné
podvody. Je ťažké presne kvantifikovať straty spôsobené poistnými podvodmi, je
však isté, že to zbytočne zvyšuje cenu poistenia pre všetkých spotrebiteľov,
takže akákoľvek snaha o ich zníženie prospieva všetkým poistníkom.
Príkladom poistného podvodu je, keď viacero rodín dá
dohromady svoje šperky, nechajú si ich ohodnotiť, každá rodina si nechá poistiť
tie isté šperky a za nejaký čas dôjde v každom dome k ich odcudzeniu. Ďalším
bežným druhom poistného podvodu sú fingované havárie motorových vozidiel. Je
ohromujúce ako ďaleko sú niektorí ľudia ochotní zájsť pri páchaní podvodov. V
niektorých častiach Ázie museli poisťovne prestať ponúkať niektoré formy
úrazového poistenia, pretože chudobní farmári s nízkymi príjmami si kupovali
tieto poistky a následne úmyselne prichádzali o ruku napríklad pri
poľnohospodárskom alebo železničnom nešťastí. Ľahli si na koľajnice, aby im
vlak odtrhol ruku len preto, aby mohli žiadať o vyplatenie poistného plnenia.
BUDÚCNOSŤ
POISTENIA
Keď teraz hľadím do budúcnosti poistenia, vidím, že toto
odvetvie musí byť rovnako inovatívne, pružne reagujúce a dôveryhodné, ako to
bolo počas priemyselnej revolúcie – čím podnieti nový vek zásadných zmien v
ekonomikách po celom svete.
Kybernetické riziká a politické riziká, spolu so zmenami
dĺžky trvania cestovného poistenia – to
sú všetko len malé príklady toho, ako sa poisťovníctvo musí aj naďalej vyvíjať
a chrániť svojich klientov a ich zákazníkov pred všetkými formami rizika.
Predpokladám, že technológie budú zohrávať čoraz väčšiu a
dôležitejšiu úlohu v tomto odvetví. Použitím náležitých technológie dokážeme
znížiť prevádzkové náklady a súčasne zefektívniť riadenie rizík a lepšie poznať
koncového používateľa z hľadiska poistenia. To je oblasť o ktorú sa najviac
zaujímam. Mojím cieľom je zabezpečiť náležitú ochranu podnikateľov, ich
zamestnancov a celého hospodárstva, čo bude mať za následok zníženie zaťaženia
štátu, obzvlášť v prípade prírodných katastrof.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára