Stredné odborné školy
musia začať intenzívne pracovať na svojom imidži. Znalosť školy u potenciálnych
zamestnávateľov ich absolventov je veľmi nízka. Rekordmankou bola Hotelová
akadémia Mikovíniho v Bratislave s necelými 29 percentami
zamestnávateľov z jej rezortu a jej kraja, ktorí mali o nej
povedomie. Z mimobratislavských škôl bodovala SOŠ Štúrova z Dubnice
nad Váhom s necelými 18 percentami v danom kraji a rezorte.
Popredné priečky rebríčku pritom obsadzovali školy, ktorá dosiahli spontánnu
znalosť okolo 10%.
„Stredné odborné školy si
cielene nebudujú imidž u zamestnávateľov, pretože to pravdepodobne
považujú za zbytočné. Nie je to však tak. Lepšia znalosť u zamestnávateľa
pomôže lepšiemu prepojeniu s praxou a tým zvýšenou uplatniteľnosťou
absolventov a samozrejme to školu zatraktívni,“ vysvetľuje Marek Bezák,
riaditeľ agentúry mediamedia, ktorá sa na výskume podieľala. „Pasívny prístup
škôl vidíme aj v tom, že pri meraní tzv. podporenej znalosti školy (to
znamená, keď sme zamestnávateľom dávali ako pomôcku názov školy), na mnohé SOŠ
si následne spomenuli. Takto sme našli
minimálne dve SOŠ, ktoré zamestnávatelia poznali na 100%,“ súhlasí
a dopĺňa Václav Hřích, riaditeľ agentúry AKO, ktorá výskum realizovala.
Výskum sa nezameriaval
iba na znalosť jednotlivých stredných škôl, ale najmä na vnímanie ich kvality
očami zamestnávateľov. Vďaka širokej vzorke 2000 zapojených firiem sme dokázali
vytvoriť relatívne presný rebríček „kvality“ SOŠ v jednotlivých krajoch očami zamestnávateľov. „Bolo by zbytočné
vytvárať celoslovenský rebríček, keďže sa ukázalo, že len málo zamestnávateľov
sa zaujíma o školy mimo svojho okresu či kraja. Výsledky by tak boli
nepresné. Takto odzrkadľujú nálady v danom regióne,“ vysvetľuje Hřích.
Podľa neho môžu byť v danom kraji aj kvalitnejšie školy, no tým, že sa
málo „predávajú“, si poškodzujú svoj
imidž. „Nie vždy platí rovnica najlepšie = najznámejšia, a naopak. Ale
rovnako ako pri akomkoľvek inom tovare či službe, ak o vás zákazník (žiak,
či zamestnávateľ) nevie, tak vás nemôže ani vyskúšať a ani hodnotiť,“
dopĺňa Marek Bezák. Podľa neho by si školy mali uvedomiť, že v dnešnom
prostredí je rovnako dôležité snažiť sa komunikovať svoje úspechy a najmä
úspechy absolventov.
Pre vytvorenie rebríčka kvality
SOŠ bol vytvorený vzorec, ktorý bral do úvahy až 14 hodnotených parametrov
podľa rôznej váhy, aby bola zabezpečená čo najväčšia objektivita
a presnosť. Výsledky za jednotlivé kraje sú takéto:
Bratislavský kraj
Banskobystrický kraj
Košícký kraj
Nitriansky kraj
Prešovský kraj
Trenčiansky kraj
Trnavský kraj
Žilinský kraj
Súčasťou výskumu bolo
aj zisťovanie názorov rodičov na vnímanie kvality SOŠ, ktorú ich dieťa
navštevuje. Logicky sa mierne odlišujú od požiadaviek zamestnávateľov. Aj keď
išlo o anonymné meranie, vo všeobecnosti boli rodičia k hodnoteniu
školy menej kritickí ako zamestnávatelia, no v mnohých požiadavkách sa
prekrývali. Pre rodičov je najpodstatnejšie, aby škola kvalitne pripravila na
povolanie a poskytla kvalitnú prax. Kľúčové to je pre až 52% rodičov.
Druhý najdôležitejší parameter sú kvalitní učitelia a dobrá teoretická
príprava (21%) . Pre rodičov je dôležitá aj výchovná úloha SOŠ, kde 9%
povedalo, že je pre nich dôležité, aby škola aj viedla dieťa
k samostatnosti a pripravila ho do
život.
Stredné odborné školy boli
očami rodičov, ktorí na nich majú svoje dieťa, vnímane takmer vo všetkých
sledovaných parametroch skôr pozitívne. Jedinú výnimku tvoril parameter „snaha školy v hľadaní práce
absolventom“, kde iba 37 percent rodičov vyjadrilo spokojnosť s aktuálnym
stavom. Zdá sa, že tento parameter je pre rodičov stále dôležitý a myslia si, že školy by sa mali o svojich
žiakov postarať aj keď opustia jej
lavice.
Z výskumu sa zdá, že
na Slovensku zatiaľ nie je obvyklým javom, že rodičia vyberajú SOŠ pre svoje
dieťa podľa posudzovania vysokej kvality školy, jej odborného imidžu
a prepojenosti s praxou. To niektoré školy málo núti hľadať nové
postupy a držať krok s dobou.
Zdá sa, že na rozdiel od
rodičov si niektorí zamestnávatelia postupne začínajú formulovať svoje kritériá
na kvalitu SOŠ a podľa toho rozbiehajú s takýmito SOŠ spoluprácu. Uvedené
rebríčky kvality, ktoré zamestnávatelia vytvorili, môžu byť pre výber na
spoluprácu školy s praxou dobrým
vodítkom.
Tento výskum bol
posledným v viacročnej sérii, zameranej na stredné odborné školstvo. Realizoval
sa v rámci projektu Odborné vzdelávanie a príprava pre trh práce,
ktorý v spolupráci so švajčiarskym EHB realizuje Štátny inštitút odborného
vzdelávania. Projekt je spolufinancovaný Švajčiarskym finančným mechanizmom.
Do tohoto viacročného
projektu zlepšovania kvality a imidžu SOŠ bolo zapojených 10 škôl. Pri výskume
sa ukázalo, že tieto školy dopadli v očiach zamestnávateľov vo viacerých
prípadoch lepšie, ako ostatné školy.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára