utorok 8. septembra 2015

Faktory ovplyvňujúce vývoj vysokého školstva

V najbližśích desiatich rokoch poklesne počet mladých ľudí, ktorí by mohli študovať na verejných a súkromných vysokých školách o takmer 100 000 potenciálnych študentov (viď tabuľka číslo 1). Predpokladáme, že o desať rokov, ak nie skôr, poklesne postupne oproti súčasnému stavu počet vysokoškolských študentov o 15 – 17 %. Dôsledkom toho nastane konsolidácia na trhu verejných a súkromných škôl. Do desiatich rokov odíde zo sektora vzdelávania 2 – 5 verejných vysokých škôl a 3 – 5 súkromných vysokých škôl.
Demografický vývoj je jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré majú následný vplyv na ekonomiku verejných a súkromných škôl. Pokles študentov vysokých škôl badať už od školského roka 2007-2008 (viď graf). Celkový demografický vývoj bude stagnovať, čo znamená, že počet študentov sa nebude zvyšovať, ale naopak znižovať. Demografický faktor bude následne ovplyvňovať ekonomiku verejných a súkromných škôl. Graf vyjadruje reálny počet vysokoškolských študentov, tabuľka predpoklad vývoja obyvateľov, ktorí môžu potenciálne študovať na vysokej škole.
Pozrime sa na ekonomiku a hospodárenie súkromných a verejných vysokých škôl. Súkromné a verejné školy majú jeden spoločný ekonomický znak, ale v prípade oboch systémov je podstatný rozdiel. Spoločným znakom je, že verejné a súkromné školy majú k dispozícii peniaze v závislosti od počtu študentov.

Graf: Vývoj počtu študentov na vysokých školách
Prameň: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Verejné vysoké školy dostávajú peniaze:
·         zo štátneho rozpočtu. Sú závislé od pravidiel poskytovania finančných prostriedkov z verejných financií.
·         od súkromných sponzorov.
Ich financovanie definuje štát, presnejšie politické koalície, ktoré majú vplyv na hospodársku politiku. Hospodárska politika môže mať rôzne prístupy k financovaniu verejného sektora. Jedným z podstatných dôvodov záujmu o verejné vysoké školy je, že študenti za štúdium neplatia.
Súkromné vysoké školy získavajú finančné zdroje:
·         najmä od vlastných študentov
·         od sponzorov
·         vo výnimočných prípadoch zo štátnych vedeckých a výskumných grantov.
V podstate, súkromné vysoké školy nedostávajú od štátu takmer nič. Naopak, súkromný vzdelávací sektor je platcom daní, odvodov, poistného, ktoré smerujú do verejných financií. Významnými faktormi záujmu o súkromné vysoké školy by mala byť kvalita poskytovaného vzdelávania verzus cena a reputácia vzdelávacej inštitúcie.

Tabuľka číslo: Demografický vývoj v rokoch 2015 – 2025 vo vekovej kategórii 24 – 25 ročných obyvateľov SR
20-24
BA
TN
TE
NI
ZA
BB
PE
KE
SPOLU
2015
31 935
34 349
37 670
42 271
49 130
41 281
62 217
64 863
363 716
2016
29 737
32 515
35 252
40 192
46 678
39 370
59 990
64 615
348 349
2017
27 757
30 912
32 998
38 192
44 579
37 550
57 569
63 878
333 435
2018
25 983
29 171
30 574
36 263
42 357
35 815
55 102
62 849
318 114
2019
24 856
28 086
28 981
35 069
40 871
34 807
53 377
61 709
307 756
2020
24 103
27 130
28 090
34 150
39 818
33 906
52 259
60 215
299 671
2021
23 893
26 134
26 926
32 575
38 501
32 732
50 729
59 122
290 612
2022
23 939
25 438
25 928
31 588
37 271
31 725
49 552
58 084
283 525
2023
24 147
24 954
25 381
30 881
36 223
31 018
48 786
56 661
278 051
2024
24 569
24 619
24 889
30 317
35 491
30 439
48 313
54 940
273 577
2025
24 908
24 606
24 674
30 168
35 045
30 270
48 242
52 509
270 422
Prameň: Prognóza vývoja obyvateľstva za kraje Slovenskej republiky do roka 2025, Štatistický úrad SR
BA – Bratislavský kraj, TN – Trnavský kraj, TE – Trenčiansky kraj, Nitriansky kraj, Žilinský kraj, BB - Banskobystrický kraj, PE – Prešovský kraj, KE - Košický kraj.
Konsolidácia na trhu verejných a súkromných vysokých škôl bude vyvolaná práve ich ekonomickou situáciou. V 90. rokoch hospodárska politika v oblasti vzdelávania presadzovala vznik nových vysokých škôl, ako aj rozširovanie palety poskytovaných služieb. Vďaka tomu sa podstatne zvýšil počet verejných vysokých škôl ako aj transakčných nákladov, alebo inak povedané množstva vynaložených finančných prostriedkov na obsluhu jedného vysokoškolského študenta. Pri klesajúcom množstve predaných alebo poskytnutých vzdelávacích služieb vznikne dopyt po koncentrácii. Dopyt po koncentrácii bude nielen v súkromnom, ale aj vo verejnom sektore. Oba sektory sa vo väčšej či menšej miere snažia o ekonomickú efektívnosť.
Koncentrácia je proces ekonomického spájania firiem alebo iných subjektov, napríklad aj vzdelávacích inštitúcií. Tým, že sa spoločnosti spájajú, môžu znižovať výrobné a transakčné náklady, zlepšiť svoj inovačný potenciál, a tak celkovo stimulovať hospodársku súťaž na trhu. 

V súkromnom sektore to bude znamenať, že ekonomicky a odborne silnejšie subjekty sa budú spájať so slabšími, čiže silnejšie subjekty budú nakupovať slabšie. Väčšia koncentrácia v súkromnom vzdelávacom sektore povedie k zlepšeniu ekonomickej stability inštitúcií. Vo verejnom sektore bude rýchlosť konsolidácie závisieť od toho, či štát zachová mechanizmus financovania závislý od počtu študentov na tej, či onej vysokej škole. Pri zachovaní tohto mechanizmu bude konsolidácia rýchlejšia. Jednou z možností konsolidácie v sektore vysokoškolského vzdelávania je aj zánik vysokej školy vo verejnom sektore, alebo jej likvidácia v súkromnom sektore. Konsolidácia a s ňou spojená koncentrácia bude znamenať nielen zníženie nákladov na obsluhu jedného vysokoškolského študenta, ale aj kumuláciu finančných prostriedkov. Bez dostatočného množstva finančných prostriedkov nebude možné inovovať vzdelávacie procesy a konkurovať vysokým školám v zahraničí.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára