RAABE vydáva
pomôcku pre učiteľov od britských autorov Anne a Len Frobisherovcov.
BRATISLAVA – Schopnosť popasovať sa so
zložitými situáciami, zvládnuť neštandardné okolnosti, tvorivo pristupovať
k riešeniu problémov a naučiť sa vybrať to podstatné z nich – to
všetko patrí k veľmi dôležitým schopnostiam pre život. Deti tieto zásadné
schopnosti majú. Ako dosiahnuť, aby ich využívali po celý život? Čo takto
skúsiť to cez matematiku?
Odborné
nakladateľstva Dr. Josef Raabe, s. r. o., prináša učiteľom pomôcku – knihu Didaktika
matematiky I. od britských autorov Anne a Len
Frobisherovcov, ktorí v ňom zhrnuli svoje celoživotné skúsenosti
z vyučovania detí i učiteľov. Slávnostne ju pokrstí Milan Ftáčnik, bývalý
minister školstva, ktorý pôsobí ako vysokoškolský pedagóg na
Matematicko-fyzikálnej fakulte UK v Bratislave – a to počas
spoločenského večera konferencie „Učiteľ
nie je Google2 – môže, ale nemusí vedieť všetko“ 4. júna 2015
v Bratislave.
Kto sú Anne a Len Frobisherovci?
Najväčšie problémy matematiky v slovenských školách – nestabilita a učebnice
„Neustále zmeny štátneho vzdelávacieho
programu neumožňujú učiteľom, aby sa s obsahom zžili. Učenie je neustále hľadanie
najlepších ciest, ako učivo sprístupniť žiakom. Matematické poznatky musíte
budovať dlhodobo, žiadny pojem sa nenaučíte „na jeden raz“. Ale ak sa neustále
mení obsah a mení sa aj jeho usporiadanie, je veľmi ťažko hovoriť
o koncepcii... Ďalším problémom sú učebnice. Naše ministerstvo školstva
stále nepochopiteľne presadzuje jednotnosť učebníc. Tento prežitok ukazuje, ako
v našich inštitúciách stále panuje duch socializmu. Stačí sa pozrieť do
okolitých krajín, kde všade majú učitelia a žiaci možnosť výberu.
A nie z dvoch titulov, ale z piatich, siedmich... Pôsobí to
naozaj komicky, keď neustále vyzývame učiteľov k tvorivosti a tá
najhlavnejšia inštitúcia im v tom bráni,“ konštatuje doc. RNDr. Peter
Bero, PhD., dlhoročný učiteľ matematiky a editor novej pomôcky pre
učiteľov z RAABE. Ako upozorňuje, problémom je už samotná
príprava učiteľov na vysokých školách, ktoré namiesto učiteľov vychovávajú skôr
matematikov a stále zotrvávajú
v predstave, že učenie matematiky je len o matematických znalostiach.
Ale to je zásadný omyl!
Autori: Anne a Len Frobisherovci
Editoval: doc. RNDr. Peter Bero, PhD. Preložila: Mgr. Barbora Kamrlová, PhD., M.A. Počet strán: 170 Formát: A4 |
Neobyčajná
kniha o matematike
„Prestaňte pracovať s číslami, používajte
namiesto toho koncepty, ktoré rozvíjajú myslenie!“ Aj takto možno
charakterizovať postoj Frobisherovcov k výučbe matematiky. Ich vyučovanie
je postavené predovšetkým na problémoch, ktoré majú provokovať naše myslenie,
resp. myslenie detí. „Otázky
sú v matematike kľúčovým momentom. Sú na konci každej úlohy, sú motorom
premýšľania, nových záverov, dôkazov, tvrdení či poznatkov. V matematike je
nevyhnutné pýtať sa zmysluplne. V tomto kontexte to pre učiteľa matematiky
znamená formulovať dobré zadania úloh, vyberať vhodné príklady, skúmať vlastné
spôsoby myslenia a riešenia, porovnávať ich s detským myslením a riešením,
vnímať procesy, ktoré pritom prebiehajú u seba i žiakov," hovorí Mgr. Barbora Kamrlová, PhD., M.A., z Katedry
algebry, geometrie a didaktiky matematiky na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky
UK v Bratislave, ktorá Didaktiku matematiky I. preložila do slovenčiny.
V tomto vnímaní by matematické myslenie
nemalo byť „učené“ samo pre seba. „Didaktika
matematiky I. je pre učiteľov sprievodcom po svete matematiky a spôsobmi
matematického premýšľania. Ak je
zámerom učiteľa vytvárať u žiakov pozitívny vzťah k matematike a hľadajú
zásobáreň úloh a zadaní, je to práve toto dielo, ktoré dokáže naštartovať vzťah
k matematike u ich žiakov. Vyzývame učiteľov, aby skúmali matematické
problémy a objavili, ako možno tieto problémy zapojiť do prirodzeného procesu
učenia sa žiakov! Naším prianím je, aby sa matematické myslenie práve
v takomto vnímaní dostávalo čoraz viac do tried cez aktivity a problémové
situácie, ktoré od detí vyžadujú pozorovanie, experimentovanie, predpovedanie,
tvrdenie, abstrahovanie, zovšeobecňovanie a deduktívne aj induktívne
zdôvodňovanie. Budeme radi, keď sa učitelia nechajú inšpirovať námetmi, keď si
aj vďaka tejto knihe znovu pripomenú, že ich úloha pri vzdelávaní detí nemôže
byť zúžená iba na trénovanie spojov násobilky,“ predstavila novú publikáciu
Mgr. Mira Schrimpelová, konateľka odborného nakladateľstva Dr. Josef Raabe
Slovensko, s. r. o.
DIDAKTIKA
MATEMATIKY I. obsahuje:
·
matematické výzvy pre žiaka, ale aj pre učiteľa samotného,
·
úlohy, ktoré provokujú naše myslenie,
·
návody, ako žiakov inšpirovať k využívaniu vlastnej intuície pri riešení
matematických problémov,
·
návody, ako sa naučiť analyzovať svoje hodiny matematiky,
·
odporúčania, ako pomôcť žiakom odhaliť tie správne stratégie,
·
rady, ako si nájsť svoj prístup k vyučovaniu matematiky.
Dodajme, že Didaktika matematiky I. vychádza v RAABE
ako prvý diel celkom novej edície didaktík vyučovacích predmetov s názvom
„Vedieť učiť“. Ide o jedinečné dielo aj v tom zmysle, že obsah je
prepojený na naše štátne vzdelávacie programy. Presnejšie – jednotlivé témy
a oblasti, ktorými sa autori zaoberajú v texte, sú priamo prepojené s
tým, ako je daná téma využiteľná v kontexte nášho ŠVP.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára