BRATISLAVA – Čo znamená „KVALITA ŠKOLY“ a prečo je meraná výsledkami
testov? Ako môžu prebiehať PROCESY UČENIA
A UČENIA SA v heterogénnom prostredí školy? Vieme si predstaviť a skonkretizovať
rôzne podoby VZDELÁVANIA? V Bratislave
sa dnes začal už 4. ročník medzinárodnej odbornej konferencie Učiteľ nie je
Google2 – môže, ale nemusí vedieť všetko. Práve uvedené tri témy
tvoria jadro dvojdňovej konferencie a sú rozdrobené na viac ako 35 prednášok,
seminárov, workshopov, okrúhlych stolov a moderovaných diskusií. Cieľ všetkých
aktivít je spoločný: otvárať priestor na diskusie o aktuálnych témach,
v rámci ktorých môžu pedagógovia z celého Slovenska reflektovať naše
školstvo a pomocou identifikovaných problémov formulovať nové premisy.
Podujatie
pre učiteľov a riaditeľov škôl tento rok opäť organizuje odborné
nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko – člen vydavateľskej skupiny Klett,
ktorá je lídrom v oblasti vzdelávania v Európe. Spoluorganizátorom je
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. „Kritické myslenie je v školskom a vzdelávacom prostredí takmer
neviditeľné. Ak sa aj deje, jeho rozsah je málo účinný. Tieto slová sú záverom
empirického výskumu v nemecky hovoriacom priestore profesorov Hermanna
Astleitnera a Ronalda Brünkena. A nie sú z minulého storočia, no z našej
dekády. Poslaním našej spoločnosti na Slovensku je podporovať kvalitné
vzdelávanie. Prosperita Slovenska, jeho budúcnosť je totiž priamo úmerná
kvalite školstva,“ povedala konateľka RAABE Mgr. Mira Schrimpelová.
Na 4. ročník dvojdňovej konferencie sa tento rok prihlásil rekordný počet účastníkov z celého Slovenska, takmer 350 učiteľov a riaditeľov škôl, vystúpia na nej domáci lektori aj renomovaní spíkri zo zahraničia – z Nového Zélandu, Nemecka a Česka. Na jednotlivých vzdelávacích aktivitách odznejú nové informácie k aktuálnym témam, inšpirácie na rozvoj školstva a vzdelávania do budúcnosti, príklady dobrej praxe, a, samozrejme, chýbať nebudú ani inovácie v školskom prostredí.
Na 4. ročník dvojdňovej konferencie sa tento rok prihlásil rekordný počet účastníkov z celého Slovenska, takmer 350 učiteľov a riaditeľov škôl, vystúpia na nej domáci lektori aj renomovaní spíkri zo zahraničia – z Nového Zélandu, Nemecka a Česka. Na jednotlivých vzdelávacích aktivitách odznejú nové informácie k aktuálnym témam, inšpirácie na rozvoj školstva a vzdelávania do budúcnosti, príklady dobrej praxe, a, samozrejme, chýbať nebudú ani inovácie v školskom prostredí.
Prezident Andrej
Kiska učiteľom
Vytvorenie
cennej platformy slúžiacej na pravidelné stretávanie pedagógov z domova
a zahraničia ocenil aj prezident Slovenskej republiky Ing. Andrej Kiska,
ktorý účastníkom konferencie Učiteľ nie je Google2 adresoval
otvorený list. Uviedol v ňom: „Priamu výmenu
skúseností a poznatkov, obsažné príspevky a diskusie považujem za
významnú príležitosť, ako nachádzať nové inšpirácie na skvalitnenie nášho
vzdelávacieho systému. Práve riaditelia škôl a pedagógovia, ktorí toto
prostredie poznajú z vlastných skúseností, môžu priniesť veľa inovatívneho
či upozorniť na pretrvávajúce problémy. Preto vítam každú dobrú myšlienku,
ktorá sa, verím, dostane aj do praxe. Všetkým účastníkom konferencie želám
mnoho inšpirácií do ďalšej práce v prospech žiakov, študentov a nášho
školstva.“
Aké je dnes
poslanie učiteľa? Naučiť deti kriticky myslieť
Konferencia nesie názov Učiteľ nie je Google už po druhý
rok, nie náhodou. Učiteľ skutočne nie je Google, a naozaj nemusí vedieť
všetko. Jeho poslanie je oveľa dôležitejšie. Musí sa pýtať, hľadať, prevracať,
spochybňovať, vyvracať, formulovať... a najlepšie, ak to robí spolu so
žiakmi a naučí to aj ich. „V snahe
zostať konkurencieschopnými v medzinárodnom meradle musíme byť, aj my na
Slovensku, schopní spoľahnúť sa na ľudí, ktorí sú dobre vzdelaní, dobre informovaní a výborne vyškolení. K tomu
však potrebujeme v prvom rade pedagógov s rovnakými prívlastkami. Pritom
práve schopnosť kriticky myslieť je v dnešnom rýchlo sa meniacom svete
veľmi dôležitá. Kto je schopný pýtať sa a správne klásť otázky, má v rukách
úžasnú silu, ktorou môže začať meniť svet. Kritické myslenie znamená schopnosť
posúdiť informácie, pozorne ich skúmať z viacerých hľadísk a uvážlivo,
starostlivo rozhodnúť o ich pravdivosti. Myslieť kriticky znamená myslieť do
hĺbky. A teraz ruku na srdce: produkujú naše školy kriticky mysliacich
žiakov? Učia v našich školách kriticky mysliaci učitelia?“ pýta sa Mira Schrimpelová.
Podľa nej sa v súčasnom systéme vzdelávania naše deti neučia myslieť, len ich učíme akceptovať informácie. Dnešný vzdelávací systém nerozvíja ich kritické myslenie, je založený len na odovzdávaní informácií. „Je to práve kriticky mysliaci človek, ktorý sa odpája od davu, uniformity, kladie otázky, často nepríjemné, no nakoniec prichádza na nové skutočnosti. A sú to práve kriticky mysliaci ľudia, ktorí posúvajú svet k onomu lepšiemu miestu na život,“ zdôrazňuje Mira Schrimpelová.
Podľa nej sa v súčasnom systéme vzdelávania naše deti neučia myslieť, len ich učíme akceptovať informácie. Dnešný vzdelávací systém nerozvíja ich kritické myslenie, je založený len na odovzdávaní informácií. „Je to práve kriticky mysliaci človek, ktorý sa odpája od davu, uniformity, kladie otázky, často nepríjemné, no nakoniec prichádza na nové skutočnosti. A sú to práve kriticky mysliaci ľudia, ktorí posúvajú svet k onomu lepšiemu miestu na život,“ zdôrazňuje Mira Schrimpelová.
Ako ale naučiť deti
kriticky myslieť?
Na
konferencii vystúpi tridsiatka odborných lektorov. Jedným z nich je aj
doc. RNDr. Peter Bero, PhD., dlhoročný učiteľ, ktorý sa dnes venuje vzdelávaniu
dospelých a súčasne je i editorom novej publikácie, ktorú vydáva
v týchto dňoch RAABE. Pod názvom DIDAKTIKA MATEMATIKY I. sa tak aj
učiteľom na Slovensku dostáva do rúk pomôcka od známych britských autorov
Anne a Len Frobisherovcov. „Takéto knihy pre
učiteľov u nás neexistujú. Ak chceme, aby ich učitelia čítali, aby boli
tvoriví, slobodní a aj kritickí, mali by ich byť pritom desiatky. Pretože
to vytvorí podvedomý tlak, že ,mal by som si niečo prečítať’. Učitelia
v knihe nájdu teoretický pohľad na veci, s ktorými sa denne
stretávajú. Vysvetlenia javov, ktoré ich možno niekedy prekvapujú, ale aj
množstvo inšpirácií, ako robiť s deťmi, ako analyzovať ich aj svoju
učiteľskú prácu,“ povedal Peter Bero.
Viac o knihe Didaktika matematiky I. sa dočítate v TS Matematika,
ktorá provokuje.
PaedDr. Martin Bodis, PhD., je riaditeľom ZŠ
kráľa Svätopluka v Šintave už od roku 2002 a tiež zakladateľom
a presadzovateľom myšlienky spoločnej školy. „Spoločná
neznamená, že nemôže byť jedinečná. Práve naopak: dôležité je neopakovať od
iných, ale poučiť sa. Spoločná v základoch, ale nie jednotná – uniformná,
potláčajúca rozdiely medzi školami, potláčajúca individualitu žiakov i učiteľov.
V dnešnom svete je nevyhnutnosťou zachovávať autonómiu učiteľov, rozvíjať
ich kreativitu vo výchovno-
-vzdelávacom procese, vo voľbe metód a foriem ich práce.“
-vzdelávacom procese, vo voľbe metód a foriem ich práce.“
Ako povedal:
„Len kriticky mysliaci, slobodný učiteľ
dokáže vychovať slobodných a kriticky mysliacich žiakov. Učitelia musia mať
možnosť výberu, je potrebné poznať a poučiť sa od iných, avšak zvoliť si svoju
cestu. Až potom máme právo túto istú schopnosť vyžadovať od našich detí.
A táto konferencia je pre nich v tomto smere neoceniteľným prínosom.“
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára