streda 14. januára 2015

CBRE PRICHÁDZA S ANALÝZOU HLAVNÝCH UKAZOVATEĽOV VÝKONNOSTI NÁKUPNÝCH CENTIER Priemerný obrat a výška nájomného sa v nákupných centrách medziročne zvýšili

BRATISLAVA 14. januára 2014 - Realitno-poradenská spoločnosť CBRE v nadväznosti

na prieskum z roku 2013 v Českej republike zisťovala, čo je signifikantné pre fungovanie

nákupných centier na slovenskom trhu. V roku 2014 spoločnosť po prvýkrát zrealizovala

prieskum tohto typu na Slovensku. V rámci vybraného portfólia, ktoré pozostávalo zo

siedmych regionálnych nákupných centier, zisťovala priemerné výšky nájomného, obratu

a veľkosti nákupného košíka v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V roku 2013 vzrástol priemerný obrat v nákupných centrách o 3,5 %

Z výsledkov prieskumu vyplýva, že vývoj jednotlivých projektov je ovplyvnený

makroekonomickou situáciou v jednotlivých regiónoch, ako aj pretrvávajúcim

konkurenčným bojom o zákazníkov naprieč nákupnými centrami. V prieskume je

tiež zaznamenaný údaj o priemernom obrate, ktorý vychádza na 1,977 EUR za m2 za

rok 2013, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje 3,5% nárast, a to aj

napriek minimálnemu nárastu HDP o 1,5 %. V tom istom čase bola ročná miera inflácie

na Slovensku na úrovni 1,4 %, čo indikovalo nepatrný nárast cien tovaru a služieb

dopytovaných konzumentmi v regionálnych nákupných centrách. To sa odzrkadlilo aj

v správaní sa nakupujúcich a ich ochote míňať viac peňazí.

TLAČOVÁ SPRÁVA

Nárast obratov však nebol v každom predajnom segmente rovnako vysoký. Podľa

prieskumu bol najvyšší nárast zaznamenaný v kategórii Komfort, najčastejšie

vyskytujúci sa v priestoroch do 50 m2, do ktorej patria napríklad parfumérie či

kvetinárstva. Ochota míňať peniaze za tovar, ktorý nepatrí medzi nevyhnutné veci

naznačuje optimistický pohľad konzumentov na ekonomické podmienky v budúcnosti.

Jediný pokles obratu bol zaznamenaný v kategórii Služby, a len mierny nárast sa objavil

v kategórii Móda s viac ako 50% podielom na prenajatej ploche v nákupných centrách.

Výška nájmu vzrástla o 3 %

Príchod nových nájomcov do nákupných centier a znížená miera neobsadenosti tiež

prispela k ochote nových nájomcov platiť vyššie nájomné. To sa prejavilo v medziročnom

náraste nájomného v priemere o 3%.

Najvyššie sadzby sú evidentné v kategórii Komfort, do ktorej patria napríklad aj

zlatníctva či obchody s darčekovými predmetmi, dopytujúce po malých priestoroch

v atraktívnych zónach obchodných centier. Výška nájomného za priestory menšie ako

50 m2 sa oproti predchádzajúcemu roku zvýšila o 10 %, čo sa odrazilo aj v náraste

nájomného v kategórii Služby, v ktorej obchodníci vyhľadávajú priestory týchto

TLAČOVÁ SPRÁVA

rozmerov. Takmer 12% nárast bol zaznamenaný v kategórii Domov, čo naznačuje, že

spotrebitelia zaujali pozitívny postoj k vyhliadkam do budúcnosti. Najviac sa rozširoval

sektor zameraný na kuchynské a nábytkové štúdiá, ktoré si najčastejšie prenajímajú

priestory vo výmere do 120-150 m2, schopné platiť vyššie nájomné.

S prílevom konzumentov vzrástla aj ich ochota míňať viac peňazí

Podľa prieskumu spoločnosti CBRE navštívilo vybrané nákupné centrá počas roka 2013

až 20,9 miliónov zákazníkov. Iba mierny pokles 0,5 % v porovnaní s predchádzajúcim

rokom poukázal na stály prísun zákazníkov. V dôsledku vianočných nákupov bol

najsilnejším mesiacom s najvyšším počtom návštev spotrebiteľov december, ktorý

je z hľadiska obchodníkov najdôležitejším v roku. Naopak, najslabším mesiacom

bol júl so 7,3 % poklesom zákazníckych návštev, čo mohlo byť ovplyvnené letnou

dovolenkovou sezónou.

TLAČOVÁ SPRÁVA

„Obsadenosť a návštevnosť sú spojené nádoby a vzájomne sa ovplyvňujú. Centrum

s dobrou obsadenosťou dobrými nájomcami má stabilnú alebo zvyšujúcu sa návštevnosť

zákazníkmi. Na druhej strane iba navštevované centra majú spokojných nájomcov

u ktorých zákazníci nakupujú. Dôraz je na správnu komunikáciu s nájomcami, kvalitne

služby, vhodný a efektivny marketing ako aj schopnosť operatívne reagovať na potrebu

zmien v obchodnom centre, čo pomáha zabezpečiť kvalitná správa nehnuteľnosti,“

konštatuje Drahomíra Englišová z oddelenia správy nehnuteľností CBRE.

Konzumenti si vyberajú miesto nákupu podľa ceny, čistoty prostredia či

komfortu

Z ďalšieho prieskumu uskutočneného v rámci regiónu SVE vyplýva, že konzumenti sa

pri výbere nákupných centier rozhodujú podľa viacerých faktorov. „Najdôležitejšími sú

cena, čistota a pohodlie v prostredí, bezpečnosť, možnosť parkovania či rozmanitosť

obchodných prevádzok,“ konštatuje Walter Woelfler, vedúci oddelenia prenájmu

obchodných priestorov pre SVE. Medzi menej zaujímavými ukazovateľmi sa objavili

podujatia, zábavné zariadenia alebo reštauračné služby. Mladí ľudia vo veku od 18 do 24

rokov v porovnaní so zákazníkmi od 55 do 64 rokov oveľa viac preferujú nákupné centrá

ako miesta na trávenie voľného času s priateľmi. Pre staršiu výskumnú skupinu sú zasa

rozhodujúcejšie parkovacie možnosti.

Spotrebitelia uprednostňujú nákup v kamenných prevádzkach a cez internet

prostredníctvom počítača, využívanie tabletov a smartfónov zatiaľ nie je príliš rozšírené.

Vízie do budúcna

Spoločnosť CBRE na základe prieskumu očakáva trhovú konsolidáciu v preplnených

mestách, segmentovú profiláciu projektov a zameranie sa developerov na menšie mestá.

TLAČOVÁ SPRÁVA

Je možné, že v budúcnosti bude nasledovať optimalizácia obchodných plôch v nákupných

centrách či prestavba úspešných projektov otvorených v prvej vlne expanzie v rokoch

1999-2006 v súvislosti s prispôsobením sa podmienkam a súčasným požiadavkám.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára