BRATISLAVA 14. januára 2014 - Realitno-poradenská spoločnosť CBRE v nadväznosti
na prieskum z roku 2013 v Českej republike zisťovala, čo je signifikantné pre fungovanie
nákupných centier na slovenskom trhu. V roku 2014 spoločnosť po prvýkrát zrealizovala
prieskum tohto typu na Slovensku. V rámci vybraného portfólia, ktoré pozostávalo zo
siedmych regionálnych nákupných centier, zisťovala priemerné výšky nájomného, obratu
a veľkosti nákupného košíka v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.
V roku 2013 vzrástol priemerný obrat v nákupných centrách o 3,5 %
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že vývoj jednotlivých projektov je ovplyvnený
makroekonomickou situáciou v jednotlivých regiónoch, ako aj pretrvávajúcim
konkurenčným bojom o zákazníkov naprieč nákupnými centrami. V prieskume je
tiež zaznamenaný údaj o priemernom obrate, ktorý vychádza na 1,977 EUR za m2 za
rok 2013, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje 3,5% nárast, a to aj
napriek minimálnemu nárastu HDP o 1,5 %. V tom istom čase bola ročná miera inflácie
na Slovensku na úrovni 1,4 %, čo indikovalo nepatrný nárast cien tovaru a služieb
dopytovaných konzumentmi v regionálnych nákupných centrách. To sa odzrkadlilo aj
v správaní sa nakupujúcich a ich ochote míňať viac peňazí.
TLAČOVÁ SPRÁVA
Nárast obratov však nebol v každom predajnom segmente rovnako vysoký. Podľa
prieskumu bol najvyšší nárast zaznamenaný v kategórii Komfort, najčastejšie
vyskytujúci sa v priestoroch do 50 m2, do ktorej patria napríklad parfumérie či
kvetinárstva. Ochota míňať peniaze za tovar, ktorý nepatrí medzi nevyhnutné veci
naznačuje optimistický pohľad konzumentov na ekonomické podmienky v budúcnosti.
Jediný pokles obratu bol zaznamenaný v kategórii Služby, a len mierny nárast sa objavil
v kategórii Móda s viac ako 50% podielom na prenajatej ploche v nákupných centrách.
Výška nájmu vzrástla o 3 %
Príchod nových nájomcov do nákupných centier a znížená miera neobsadenosti tiež
prispela k ochote nových nájomcov platiť vyššie nájomné. To sa prejavilo v medziročnom
náraste nájomného v priemere o 3%.
Najvyššie sadzby sú evidentné v kategórii Komfort, do ktorej patria napríklad aj
zlatníctva či obchody s darčekovými predmetmi, dopytujúce po malých priestoroch
v atraktívnych zónach obchodných centier. Výška nájomného za priestory menšie ako
50 m2 sa oproti predchádzajúcemu roku zvýšila o 10 %, čo sa odrazilo aj v náraste
nájomného v kategórii Služby, v ktorej obchodníci vyhľadávajú priestory týchto
TLAČOVÁ SPRÁVA
rozmerov. Takmer 12% nárast bol zaznamenaný v kategórii Domov, čo naznačuje, že
spotrebitelia zaujali pozitívny postoj k vyhliadkam do budúcnosti. Najviac sa rozširoval
sektor zameraný na kuchynské a nábytkové štúdiá, ktoré si najčastejšie prenajímajú
priestory vo výmere do 120-150 m2, schopné platiť vyššie nájomné.
S prílevom konzumentov vzrástla aj ich ochota míňať viac peňazí
Podľa prieskumu spoločnosti CBRE navštívilo vybrané nákupné centrá počas roka 2013
až 20,9 miliónov zákazníkov. Iba mierny pokles 0,5 % v porovnaní s predchádzajúcim
rokom poukázal na stály prísun zákazníkov. V dôsledku vianočných nákupov bol
najsilnejším mesiacom s najvyšším počtom návštev spotrebiteľov december, ktorý
je z hľadiska obchodníkov najdôležitejším v roku. Naopak, najslabším mesiacom
bol júl so 7,3 % poklesom zákazníckych návštev, čo mohlo byť ovplyvnené letnou
dovolenkovou sezónou.
TLAČOVÁ SPRÁVA
„Obsadenosť a návštevnosť sú spojené nádoby a vzájomne sa ovplyvňujú. Centrum
s dobrou obsadenosťou dobrými nájomcami má stabilnú alebo zvyšujúcu sa návštevnosť
zákazníkmi. Na druhej strane iba navštevované centra majú spokojných nájomcov
u ktorých zákazníci nakupujú. Dôraz je na správnu komunikáciu s nájomcami, kvalitne
služby, vhodný a efektivny marketing ako aj schopnosť operatívne reagovať na potrebu
zmien v obchodnom centre, čo pomáha zabezpečiť kvalitná správa nehnuteľnosti,“
konštatuje Drahomíra Englišová z oddelenia správy nehnuteľností CBRE.
Konzumenti si vyberajú miesto nákupu podľa ceny, čistoty prostredia či
komfortu
Z ďalšieho prieskumu uskutočneného v rámci regiónu SVE vyplýva, že konzumenti sa
pri výbere nákupných centier rozhodujú podľa viacerých faktorov. „Najdôležitejšími sú
cena, čistota a pohodlie v prostredí, bezpečnosť, možnosť parkovania či rozmanitosť
obchodných prevádzok,“ konštatuje Walter Woelfler, vedúci oddelenia prenájmu
obchodných priestorov pre SVE. Medzi menej zaujímavými ukazovateľmi sa objavili
podujatia, zábavné zariadenia alebo reštauračné služby. Mladí ľudia vo veku od 18 do 24
rokov v porovnaní so zákazníkmi od 55 do 64 rokov oveľa viac preferujú nákupné centrá
ako miesta na trávenie voľného času s priateľmi. Pre staršiu výskumnú skupinu sú zasa
rozhodujúcejšie parkovacie možnosti.
Spotrebitelia uprednostňujú nákup v kamenných prevádzkach a cez internet
prostredníctvom počítača, využívanie tabletov a smartfónov zatiaľ nie je príliš rozšírené.
Vízie do budúcna
Spoločnosť CBRE na základe prieskumu očakáva trhovú konsolidáciu v preplnených
mestách, segmentovú profiláciu projektov a zameranie sa developerov na menšie mestá.
TLAČOVÁ SPRÁVA
Je možné, že v budúcnosti bude nasledovať optimalizácia obchodných plôch v nákupných
centrách či prestavba úspešných projektov otvorených v prvej vlne expanzie v rokoch
1999-2006 v súvislosti s prispôsobením sa podmienkam a súčasným požiadavkám.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára